Sabtu, 20 Oktober 2018

RAHSIA NEWBIE MENGHASILKAN EMEL BERKUALITI TANPA PERLU MENGUPAH COPYWRITER



Pemasaran emel merupakan pemasaran bersifat malar hijau. Walaupun dengan adanya teknologi pemasaran baru seperti Whatsapp dan Telegram, pemasaran emel masih lagi tetap menjadi pilihan utama. Mempunyai senarai emel sendiri merupakan satu kelebihan. Oleh sebab itu, ramai pakar pemasaran menyarankan setiap peniaga online untuk mengumpul emel sendiri. Tidak kiralah anda menjual produk fizikal, produk digital mahupun servis.

Saya kongsikan cerita pada awal penglibatan saya dalam pemasaran emel. Masalah pertama yang saya hadapi adalah bagaimana cara mendapatkan subscriber. Kedua, bagaimana cara untuk berkomunikasi dengan subscriber.

Masalah pertama sudah selesai tapi masalah kedua masih belum selesai.

Selepas prospek subscribe emel, saya biarkan mereka begitu saja tanpa follow up. Itulah kesalahan terbesar yang saya lakukan.

Subscriber merupakan prospek yang berminat, tetapi masih belum membuat tindakan. Jika bergantung sepenuhnya kepada surat jualan di laman jualan, sebenarnya itu salah. Surat jualan bertindak untuk mendapatkan pelawat yang berkualiti dimana pelawat yang berkualiti ini akan menjadi prospek anda. Hanya mereka yang betul-betul berminat akan subscribe.

Langkah seterusnya untuk menukar subscriber menjadi pembeli adalah dengan melakukan follow up. Paling kurang lima kali follow up.

Disini Cabaran Bermula..

Penulisan emel bukan setakat tulis dan hantar. Ianya mempunyai seni tersendiri dimana setiap apa yang kita tulis dan hantar merupakan cerminan kepada diri kita sendiri. Terlalu banyak hardsell akan menyebabkan subscriber rasa kurang selesa, nampak sangat emel yang dihantar cuma nak menjual. Terlalu banyak softsell pula akan menyebabkan subscriber kurang bertindak.

Kedua-duanya perlu seimbang. Hardsell boleh digunakan untuk menjual, manakala softsell pula boleh digunakan untuk mengingatkan subscriber mengenai apa yang anda sudah maklumkan kepada mereka sebelum ini. Oleh sebab itu lebih dari satu emel diperlukan untuk melakukan follow up.

Dalam pada itu, sesekali anda perlu menghantar emel kepada subscriber hanya untuk bertanya khabar. Tujuannya adalah untuk menampakkan anda sebagai seorang manusia dan bukan robot dimana setiap emel yang dihantar hanya untuk menjual.

Permulaan Penyelesaian..

Kesemua proses ini memerlukan banyak masa untuk dipelajari dan difahami. Sebagai seorang newbie pada ketika itu, saya tidak mempunyai banyak pilihan sama ada ingin mengupah pakar copywriter untuk menulis siri email ataupun buat semuanya sendiri.

Saya memilih untuk buat semuanya sendiri berpandukan kepada ebook-ebook yang sudah dibeli. Ye la, masih newbie kan, semua nak buat sendiri. Dalam tempoh belajar, saya masih lagi mempunyai masalah untuk menulis emel dengan betul.

Masalah Diselesaikan..

Bermula dari situ, saya menemui software yang boleh digunakan untuk menulis siri emel dengan mudah. Tanpa membuang masa saya terus mendapatkan software tersebut. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. 7 siri emel follow up disiapkan dalam masa tidak sampai 30 minit. Apa yang saya suka pada software ini, ianya mudah digunakan. Hanya perlu isi tempat kosong kemudian pada bahagian terakhir, emel akan dihasilkan secara automatik.

Saya banyak belajar menghasilkan siri emel sendiri berpandukan kepada contoh emel yang dihasilkan menggunakan software ini.

Percaya dengan kualiti yang ditunjukkan, saya dapatkan kesemua software yang berkaitan beserta dengan lesen jualan semula. (pada masa tu tak ada niat nak jual semula cuma terpengaruh dengan surat jualan)

Ini software yang dimaksudkan..


Software Killer Follow Up

Software Email Broadcast


Tiada ulasan: