Selasa, 12 Jun 2018

Panduan Menternak Kambing



Ebook ini bukan sahaja mengandungi maklumat-maklumat berkaitan penternakan kambing, tetapi ia juga mengandungi pengalaman-pengalaman berharga daripada penternak-penternak kambing yang lain yang sudah Berjaya. Oleh itu, sudah semestinya, info dan maklumat di dalam ebook ini amat bernilai

Pernah dulu, seorang pemuda yang berminat untuk menceburi bidang penternakan kambing, telah mengambil langkah terburu-buru dengan membina sebuah kandang kambing yang sangat cantik dan lengkap. Kos pembinaan kandang tersebut, mencecah RM6,000. Setelah sebulan kandang kambing tersebut siap dibina... pemuda tersebut masih belum memulakan penternakan kambingnya. Setelah 2 bulan... masih lagi tiada kelihatan seekor kambing pun di dalam kanding tersebut.. masuk bulan ketiga... tetap juga sama.. sehelai janggut kambing pun tidak kelihatan. Apabila ditanya kepada beliau.. mengapakah tiada lagi kambing yang dimasukkan ke dalam kandang tersebut walaupun sudah 3 bulan kandang tersebut siap dibina.. beliau dengan nada sedikit menyesal berkata.. "Kesemua duit aku sudah habis digunakan untuk buat kandang tu! Sekarang.. nak beli baka kambing pun aku dah takde duit!".

Itu adalah merupakan suatu pengajaran.. buat pemuda tersebut dan juga buat mereka yang lain.. yang ingin memulakan projek penternakan kambing. Pemuda tersebut, telah menghabiskan wang sebanyak RM RM6,000.... semata-mata untuk mempelajari.. "Untuk memulakan sesuatu, kita perlulah mempunyai ilmu serta perancangan yang teliti"..

Jadi.. bagaimanakah dengan anda? Berapa "RM"kah yang sanggup anda keluarkan untuk mendapatkan suatu pengajaran? RM20,000 ? RM10,000? RM1,000? atau RM500?...

Di dalam ebook Rahsia Kambing ini, terdapat banyak ilmu, pengalaman dan pengajaran.. ilmu-ilmu yang terdapat di dalamnya mampu mengelakkan anda daripada kerugian beribu-ribu ringgit, malah dapat membantu melancarkan usaha anda untuk memulakan penternakan kambing.







Tiada ulasan: