Rabu, 2 Mei 2018

5 PERKARA YANG MENGGAGALKAN PENJUAL PRODUK PLR


Membina senarai emel dan menjana pendapatan lebih mudah dan cepat jika menggunakan produk PLR. Mungkin ramai yang berpendapat produk PLR sudah ramai orang jual sehingga tidak ada pembeli. Mereka salah, sebenarnya masih ramai lagi yang mencari produk PLR.

Sebagai seorang usahawan, kita tidak dapat menjangka semua akan membeli apa yang kita jual. Cuma mereka yang betul-betul perlukannya akan membeli. Oleh itu, anda perlu mencari orang yang betul untuk mendapatkan jualan.

Dalam artikel ini saya akan terangkan 5 perkara yang menggagalkan penjual produk PLR.

1. TIDAK MEMBUAT PERUBAHAN PADA PRODUK

Produk PLR merupakan produk yang sudah siap sepenuhnya. Untuk menjadikannya lebih menarik dan unik berbanding penjual lain, anda perlu membuat perubahan pada produk tersebut. Sekurang-kurangnya lakukan kemaskini terhadap kandungan ataupun grafik cover buku.

Sewaktu melakukan promosi nyatakan perubahan yang anda sudah lakukan terhadap produk tersebut. Jangan berdiam diri selepas melakukan kemaskini kerana pelawat tidak dapat membaca fikiran anda dan mereka tidak tahu apa yang anda sudah lakukan. Anda perlu maklumkan kepada mereka supaya mereka tahu berapa banyak usaha yang anda sudah lakukan terhadap produk tersebut.

Tidak salah untuk menjual dalam keadaan asal dan ramai juga penjual mendapat jualan dengan menjual semula produk tersebut dalam keadaan asal. TAPI seelok-eloknya elakkan daripada menjual produk PLR asal dalam bentuk bundle melebihi 30 produk.

Jadilah unik dan terhad.

2. GRAFIK KURANG BERKUALITI

Produk PLR biasanya disertakan dengan grafik cover. Pemilik asal yang cuma mahukan produk mereka terjual tidak mementingkan rekaan grafik walaupun produk mereka berkualiti.

Apa yang anda perlu buat adalah luangkan sedikit masa untuk tingkatkan kualiti grafik dengan mengupah designer atau jika anda mahir grafik, anda boleh buat sendiri.

Hampir semua pembeli tertarik kepada grafik yang menarik sebelum membuat keputusan untuk membeli. Sekiranya ada dua pilihan produk yang sama tetapi mempunyai grafik yang berbeza, pembeli cenderung untuk membeli produk dengan grafik yang menarik perhatian mereka.

Oleh itu jangan takut untuk membuat sedikit pelaburan.

3. PRODUK TIDAK BERKUALITI

Pemilik asal produk ini biasnaya hanya mahukan duit semata-mata dan tidak menghiraukan kualiti produk yang dihasilkan. Mereka cuma mahukan jualan produk PLR sahaja. Elakkan daripada menjual semula produk ini dalam keadaan asal. Seeloknya selepas membeli, baca kandungannya terlebih dahulu. Pastikan isinya tidak lari dari topik asal dan betul tatabahasanya.

Jika ebook tersebut bermasalah, elakkan daripada menjual semula atau anda boleh lakukan pembaikan sebagaimana sudah dinyatakan dalam point pertama tadi.

4. BERHENTI MELAKUKAN PROMOSI

Pembeli tidak akan datang sendiri tanpa adanya promosi. Sekiranya promosi pertama tidak berjaya, anda perlu teruskan promosi. Jangan berhenti. Anda perlu konsisten untuk memastikan produk anda terjual.

Gunakan pelbagai medium promosi seperti emel, blog dan laman sosial. Perbaiki iklan anda dan yang paling penting jangan malu untuk menjual..

5. TIDAK MEMBINA SENARAI EMEL

Ini merupakan kesalahan TERBESAR! Anda WAJIB! saya ulang anda WAJIB bina senarai emel sendiri. Sebagai usahawan anda WAJIB simpan database pelanggan. Tidak kiralah anda merupakan usahawan online mahupun usahawan offline. Database pelanggan sangat penting untuk kegunaan masa hadapan.

Ianya bukan hanya untuk suka-suka. Anda boleh gunakan database untuk mengeratkan hubungan. Semakin erat hubungan anda dengan pelanggan semakin tinggi kepercayaan mereka kepada anda. Apabila sudah melepasi fasa kepercayaan, anda boleh mula menjual kepada mereka. Jika produk yang anda jual menepati apa yang mereka mahukan, mereka tidak akan teragak-agak untuk membeli.

Kesimpulannya, anda mampu untuk membuat jualan terhadap produk PLR sekalipun anda cuma mempunyai satu produk sahaja. Sekiranya anda belum mempunyai produk PLR tetapi ingin menjual produk PLR anda boleh dapatkan ebook tersebut menggunakan pautan dibawah..






Tiada ulasan: