Ahad, 5 Februari 2017

Rupa-rupanya nak hasilkan jualan lebih mudah bila dah guna Teknik & Strategi ni



Pengiklanan adalah wajib dalam pemasaran. Pengiklanan akan menyebabkan pelanggan sedar apakah produk yang anda jual, apakah tawaran yang anda buat dan paling penting pelanggan anda mengenali anda. Sejauh mana sambutan terhadap produk yang anda jual bergantung kepada pengiklanan yang anda jalankan sama ada yang berbayar mahupun percuma. Jika teknik pengiklanan yang anda jalankan tidak betul maka bagaimana untuk anda hasilkan jualan. Jadi adalah wajar untuk anda pastikan beberapa ciri penting ini sentiasa ada dalam ayat iklan anda supaya anda menjadi mahir dalam pemasaran.

Ciri- Ciri Dalam Pengiklanan

Jadi untuk mengenali pelanggan anda, anda perlu tanyakan beberapa soalan :

  • Apakah produk yang anda jual.
  • Apakah kebaikan atau faedah produk anda.

Ciri Pertama

Jika produk anda adalah Panduan Bina Blog maka automatik pelanggan anda adalah golongan yang tidak tahu untuk membina blog atau golongan yang menghadapi masalah untuk membina blog. Jadi disini bukankah anda sudah mengenali pelanggan anda.

Ciri Kedua

Anda perlu senaraikan bagaimana produk yang anda jual boleh menyelesaikan masalah pelanggan anda tadi. Ingat pelanggan sebenarnya tidak membeli produk sebaliknya mereka membeli penyelesaian yang mereka dapat dari produk. 

Kemudian apa yang perlu anda buat adalah pastikan 5 ciri di bawah ada dalam ayat iklan anda. 

1. Persoalan

Anda perlu wujudkan persoalan di bahagian HEADLINE. Gunakan ayat yang membuatkan pelanggan anda terkejut dan tertanya-tanya. Ingat bahagian Headline ini sangat penting kerana anda perlu menarik perhatian mereka untuk baca iklan anda.


Contoh Headline berbentuk persoalan 

>> SEDIH? KECEWA? GAJI BARU DAPAT TERUS HABIS?

2. Masalah

Pada bahagian ini anda perlu wujudkan masalah seolah-olah anda sedar dan memahami masalah mereka. Cuba wujudkan masalah yang membawa kepada penyelesaian dalam produk anda. Maksud saya masalah biarlah ada kaitan dengan produk yang anda jual.

3. Penyelesaian

Setelah anda wujudkan masalah tadi kini anda bawa mereka kepada penyelesaian. Bahagian ini anda perlu jual faedah atau manfaat produk anda. 

Yakinkan mereka bahawa produk anda boleh menyelesaikan masalah mereka. 

4. Tawaran

Jika anda anda tawaran atau bonus menarik inilah bahagian yang anda perlu gunakan. Antara tawaran yang boleh digunakan Diskaun dan Terhad. contoh harga ini tidak kekal lama dan TERHAD kepada 50 unit sahaja. Jangan lupa ayat Call To Action.

5. Yakinkan mereka

Anggaplah pembeli anda adalah mereka yang berhati-hati untuk membeli. 

Jadi hilangkan keraguan mereka sebab manusia memang tidak boleh lari dari keraguan. Anda perlu yakinkan mereka contohnya Jaminan Wang Dikembalikan. 

Manfaatkan teknik yang saya terangkan ini. Insyallah dengan izin-Nya. Ingat Doa, usaha,ikhtiar dan tawakal. Cuba ke kedai buku dan dapatkan buku 'Phsychology Of Selling oleh Brian Tracy.

Edisi bahasa melayu pun ada. Saya yakin otak anda akan jadi geliga selepas ini. Jadi sentiasa pastikan ciri-ciri ini mesti ada dalam ayat iklan anda supaya anda menjadi mahir dalam pemasaran.






Catat Ulasan